بازگشت پادشاه - فن آوری اطلاعات - اخبار

بازگشت پادشاه

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۸/۳/۱۷ ۷:۲۱:۳۸ (747 بار خوانده شده)
معرفی نسخه جدید بلوتوث از آن جهت اهمیت دارد که در ماه‌های اخیر تلاش‌های دو فناوری رقیب یعنی DLNA و Transferjet برای جایگزینی بلوتوث به شدت فزونی یافته است.





هومن کبیری پرویزی- دنیای کامپیوترو ارتباطات
«بلوتوث نسخه 3 به طور رسمی معرفی شد.»
احتمالاً شما با بلوتوث و امکانات آن و دلایل نامگذاری آن به نام Harald Blatand پادشاه دانمارکی ملقب به بلوتوث، آشنا هستید.
در هر حال در این نوشتار قصد نداریم به معرفی این تکنولوژی بپردازیم و در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر در این خصوص دارید به شما پیشنهاد می‌کنم مقاله دوست و همکار گرانقدرم «حمید خان‌زاده» با عنوان «بلوتوث چیست؟ از کجا آمده، به کجا می‌رود؟» را در وب‌سایت اخبار فناوری اطلاعات (ITNA.ir) مطالعه کنید.

اما بعد، روز اول اردیبشهت ماه سال جاری (21 آوریل 2009) و پس از گمانه‌زنی‌ها و شایعات بسیار سرانجام بلوتوث نسخه 3 به طور رسمی معرفی شد.
مهمترین ویژگی‌های نسخه جدید بلوتوث، قابلیت تبادل اطلاعات با سرعت معادل 24 مگابیت بر ثانیه (بیش از 10 برابر بلوتوث نسخه 1/2) از طریق پشتیبانی از پروتکل ارتباطی 802.11 و مصرف انرژی کمتر اعلام شده است.

بلوتوث اس‌.آی‌.جی Bluetooth SIG)) پیش‌بینی کرده است که شرکت‌های عضو بین 9 تا 12 ماه از تاریخ معرفی محصولات خود را براساس نسخه جدید عرضه کنند.

معرفی نسخه جدید بلوتوث از آن جهت اهمیت دارد که در ماه‌های اخیر تلاش‌های دو فناوری رقیب یعنی DLNA و Transferjet برای جایگزینی بلوتوث به شدت فزونی یافته است.
DLNA که از قدمت بیشتری به نسبت Transferjet برخوردار است توانسته است در برخی از گوشی‌های تلفن همراه و نیز نوت‌بوک‌ها جای خود را باز کند ولی Transferjet که توسط شرکت‌هایی چون سونی، پاناسونیک، توشیبا، هیتاچی، سامسونگ، شارپ، کانن، کاسیو، سیکو اپسون، پایونیر، نیکون و ... حمایت می‌شود با ویژگی‌هایی مانند امکان تبادل اطلاعات بی‌سیم با سرعت 560 مگابیت بر ثانیه و حداکثر فاصله 3 سانتیمتر، تاکنون در محصولی مورد استفاده قرار نگرفته است.

بلوتوث نسخه 3 تلاش کرده است ضمن حفظ هماهنگی با نسخ قبلی سرعت انتقال اطلاعات را که بزرگترین نقطه ضعف آن در مقایسه با رقبا بوده است را تا حد زیادی جبران کند.

در هر حال انتظار می‌رود ورود بلوتوث نسخه 3 تنور رقابت تبادل اطلاعات بی‌سیم بین محصولات الکترونیکی مصرفی را داغ‌تر کرده و رقابت در این زمینه را وارد مرحله جدیدی کند. باید دید رقبا چه واکنشی به بازگشت پادشاه خواهند داشت.