تلفن‌های GPS ابزار مبارزه با اپیدمی‌ها می‌شوند . - فن آوری اطلاعات - اخبار

تلفن‌های GPS ابزار مبارزه با اپیدمی‌ها می‌شوند .

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۸/۳/۱۸ ۸:۱۳:۳۰ (713 بار خوانده شده)
در صورت موفقیت‌آمیز بودن یک آزمایش در ژاپن، ممکن است تلفن‌های همراه برای ردگیری بیماری حاملان آن‌ها و کمک به محدود کردن بیماری‌های واگیردار مانند آنفولانزای خوکی مورد استفاده قرار بگیرند.



(ایسنا)، دولت ژاپن و اپراتور تلفن همراه سافت بانک در حال برنامه‌ریزی آزمایشی هستند که در آن به هزار دانش‌آموز ابتدایی تلفن‌های مجهز به GPS داده شده و از آن‌ها خواسته می‌شود به انجام امور روزمره خود بپردازند.

شماری از این کودکان به صورت تصادفی انتخاب شده و به‌صورت فرضی به‌عنوان مبتلایان به یک بیماری واگیردار درنظر گرفته می‌شوند. این آزمایش سپس از اطلاعات GPS برای پیگیری حرکات آن‌ها و کشف شمار افرادی می‌پردازد که امکان دارد در تماس با آن‌ها در معرض این بیماری قرار بگیرند.

طبق توضیح مقامات سافت بانک، شمار افرادی که به اپیدمی مبتلا می‌شوند همزمان با انتشار آن به سرعت دو، سه و چهار برابر می‌شود اما اگر در حجم اندک نیز کاهش یابد، تاثیر بزرگی در زیرنظر قرار دادن شیوع بیماری دارد.


این آزمایش هنوز در مرحله برنامه‌ریزی بوده و همچنین نگرانی‌های در مورد مشروع بودن تحت نظر گرفتن افراد وجود دارد.

فن‌آوری GPS معایبی از جمله نبود پوشش مناسب محیط‌های داخلی دارد اما به اعتقاد مقامات سافت بانک، این فن‌آوری می‌تواند حداقل در یک منطقه محدود تا چند کیلومتر برای بررسی صحیح اطلاعات مورد استفاده قرار بگیرد.

تاکنون فن‌آوری‌هایی مانند GPS بیشتر برای کمک به مردم برای شناسایی مکانی که در آن هستند مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما همچنان که دستگاه‌های دارای امکان اتصال به شبکه مانند آیفون محبوب‌تر می‌شوند، برنامه‌های جدید به مردم امکان می‌دهند دوستان یا خانواده خود را ردگیری کنند و شرکت‌ها و دولت‌ها را قادر می‌سازند محل آن‌ها را بیابند.