نسل جدید سیم‌های مسی برای تولید رایانه‌های لوحی انعطاف‌پذیر - اخبار - اخبار

نسل جدید سیم‌های مسی برای تولید رایانه‌های لوحی انعطاف‌پذیر

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۹/۳/۲۵ ۸:۱۳:۰۱ (741 بار خوانده شده)
دانشمندان دانشگاه بریتانیایی دوک(Duke) روش نوینی ابداع کرده‌اند که به کمک آن می‌توان حجم وسیعی از سیم‌های نانونی از جنس مس را با قابلیت استفاده در رایانه‌ها شخصی و حتی رایانه‌های لوحی انعطاف‌پذیر تولید کرد.

سیم‌های مسی با ضخامت نانومتر(10 به توان منفی 9 متر) که بسیار باریک هستند و البته با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند، می‌توانند جایگزین اکسید ایندیوم قلع شوند. اکسید ایندیوم قلع هم‌اکنون برای برقراری ارتباط میان پیکسل‌های الکترونیکی که تصاویر را در تلویزیون‌های تخت پخش می‌کنند و در رایانه‌ها، باتری‌های خورشیدی و نمایشگرهای انعطاف‌پذیر نیز استفاده می‌شوند، به کار می‌روند.


مس که بسیار ارزان‌تر، کارآمدتر و هزاران بار دردسترس‌تر از فلز ایندیوم است، می‌تواند در تولید سیم‌های نانویی که بسیار نرم‌تر از اکسید ایندیوم قلع هستند به کار گرفته شود تا بر اساس آن کارشناسان بتوانند نسل نوین نمایشگرها ودستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر را تولید کنند.


"بنجامین ویلی"(Benjamin Wiley) از اساتید رشته شیمی در دانشگاه دوک طی بیانیه‌ای گفت: «برای درک این موضوع یک iPad انعطاف‌پذیر را تصور کنید. اگر ما بخواهیم این دستگاه‌های الکترونیکی جدید و سلول‌های خورشیدی را در اختیار داشته باشیم، باید از مواد استفاده کنیم که بسیار در دسترس باشند و انرژی زیادی مصرف نکنند».


دانشمندان دریافته‌اند که بهترین روش برای تولید این ماده ترکیب فلز مس با نانوفناوری است.

منبع: همکاران سییستم