وزیر ارتباطات خبر داد: انتقال میزبانی سایت‌های دولتی به داخل کشور - اخبار - اخبار

وزیر ارتباطات خبر داد: انتقال میزبانی سایت‌های دولتی به داخل کشور

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۹/۳/۲۶ ۷:۳۷:۰۹ (622 بار خوانده شده)
وزیر ارتباطات گفت: ما هدفگذاری کردیم که در انتهای برنامه پنجم توسعه، حداقل‌های لازم را برای این که بتوان عنوان دولت الکترونیکی را اطلاق کنیم، فراهم آوریم؛ حوزه‌های مختلف باید برای این کار تلاش کنند، ما هنوز برداشتمان این است که این مسیر پویا و متغیر است و ارتقای شبکه باید مرتبا انجام شود.



رضا تقی‌پور - وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات -‌ با بیان این که توسعه امنیت در فضای تبادل اطلاعات یکی از ضروریات محسوب می‌شود تصریح کرد:‌ بحث وجود قوانین و مقررات جزو زیرساخت‌ها محسوب می‌شود و چهار محور سلامت الکترونیک، ارائه خدمات دولت الکترونیک، تجارت و بانکداری الکترونیک و توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی به عنوان اولویت‌ها مشخص شده و شاخص‌های کمی نیز برای آن تعیین و درصدهایی نیز مشخص شده که باید با همکاری کلیه‌ دستگاه‌ها به این درصدها دست یابیم.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات درباره راه‌اندازی پورتال‌های ایران و مردم با بیان اینکه این دو پورتال به منظور ارائه خدمات یکپارچه الکترونیک به مردم است، اظهار کرد: در حال حاضر درگاه اصلی دولت پورتال iran.ir و افراد با مراجعه به این پورتال می‌توانند به تمامی خدمات مرتبط با دولت الکترونیک متصل شوند که این دو پورتال قرار است با هم لینک شوند.


وی ادامه داد: می توان گفت که یکی از اصول فضای مجازی این است که از مسیرهای مختلف به یک آدرس دسترسی داشته باشیم و موضوع مهم این است که مردم را در این مسیر دچار زحمت نکنیم و در حال حاضر نیز مردم از طریق هر دو پورتال می‌توانند به دستگاه‌های مختلف متصل شود و استقبال دستگاه‌های دولتی برای ارائه خدمات خود برروی این پورتال به اقداماتی نیاز دارد که از آن جمله می‌توان به انتقال میزبانی سایت‌های دولتی در داخل کشور اشاره کرد که بیش از 90 درصد آن محقق شد.

تقی‌پور در ادامه سخنان خود ابراز داشت: در سال 88 کارگروه مدیریت فن‌آوری اطلاعات به منظور بررسی موضوعات مختلف راهبردی شاخص‌های کمی و با محوریت برنامه پنجم توسعه در هیات دولت تشکیل شد، در ساختار کمیسیون تخصصی مدیریت ICT که زیرمجموعه کارگروه مدیریت IT هیأت دولت است، 19 کمیته تخصصی تحت عنوان زیرمجموعه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اعضای این کمیته‌ها را مدیرانی از دستگاه‌های دولتی تشکیل می‌دهد که ریاست را معاون وزیر مربوطه برعهده دارد و می‌توان به عنوان مثال به کمیته تجارت الکترونیک اشاره کرد که ریاست آن را معاون وزیر بازرگانی برعهده دارد.

تقی‌پور گفت: شش حوزه‌ای که برای اولویت اساسی کاری کارگروه فاوا تعیین شده به معنای این نیست که سایر وزارتخانه‌ها در این زمینه کاری ندارند، بلکه 19 کمیته تخصصی جامعیتی بیش از شش حوزه اساسی تعریف شده دارند که در این کمیته‌ها ترکیب حوزه‌های کاری به صورت ماتریس است؛ به عنوان مثال وقتی از کمیته برنامه و بودجه صحبت می‌شود، به معنای این است که کل حوزه‌ها برای این که بتوانند برنامه‌های خود را ارائه دهند و بودجه‌های خود را دریافت کنند باید از این کمیته بگذرند.

او که در حاشیه نخستین جلسه کمیسیون تخصصی مدیریت فن‌آوری اطلاعات و امنیت در پاسخ به گلایه دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی که به عنوان نماینده قوه قضائیه در جلسه حضور داشت، گفت: ‌پیش از این جلسه‌ای با دکتر شهریاری داشتیم و مباحثی که ایشان مطرح کردند بیش‌تر گله بود، برای مثال امروز 40 نقطه از مراکز قضایی در تهران به فیبر نوری دسترسی ندارند، می‌توان گفت که اساسا توسعه فیبر نوری در گذشته برای کاربردهای شخصی یا اختصاصی نبود و فیبر نوری فقط به مراکز مخابراتی و مراکزی که پهنای باند زیادی لازم داشتند، کشیده شد.

او ادامه داد: این که آیا ما اصلا بحث فیبر اختصاصی برای هر فرد داشته باشیم یا خیر تا این اواخر جای سوال بود که ما این موضوع را در طراحی شبکه ملی اینترنت مدنظر قرار دادیم و گله‌ی بعدی ایشان از بحث هزینه‌ها بود؛ بحث این نیست که زیرساخت‌های ارتباطی ما جوابگو نیست.

وی افزود: همچنین ایشان از نظر مدیریت حوزه نیز یکسری گلایه‌ها داشتند که قول دادیم در همین کمیسیون این مباحث مطرح شود و در ابعاد مختلف به آن بپردازیم.



منبع: ایسنا