ویروس‌یاب‌های به‌روز شده سد محکمی در برابر تروجان‌ها - امنیت - اخبار

ویروس‌یاب‌های به‌روز شده سد محکمی در برابر تروجان‌ها

دسته : امنیت در تاريخ ۱۳۹۰/۱/۲۰ ۷:۲۸:۱۱ (1300 بار خوانده شده)
ویروس‌یاب‌های به روزشده سد مستحکمی در برابر حملات تروجان‌ها هستند که می‌توانند اهداف آن‌ها را خنثی کنند.

(ایسنا)، روند صعودی استفاده از اینترنت و خدمات مبتنی بر وب روز به روز مخاطرات این حوزه را افزایش داده و علاوه بر دغدغه‌های عمومی، بازار کاری مهندسان این حوزه را بیش از پیش پررونق می‌کند.

تروجان‌ها گونه‌ای از مخاطرات تحت وب تلقی می‌شوند که فعالیت‌های مخرب آن‌ها تقریبا در حال حاضر ذهنی را بدون درگیری با خود نساخته است.

تروجانی که حتی بر سر اسمش در میان بسیاری از کارشناسان اختلاف وجود دارد، لقبی است که از یکی از ترفندهای جنگ‌های یونان در گذشته گرفته شده است زیرا زمانی که یونانیان زمینه را برای ورود خود به تروا تنگ می‌دیدند با پیشکشی هدیه‌ای که اسب بزرگ ساخته شده از چوبی بود، حیله‌ای را عملی کردند و بسیاری از نیروهای خود را در درون آن جای دادند و بر اساس آن توانستند شبانه و با ضد حمله‌ای تروا را تسخیر کنند و از همین میان بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید به تروجان، اسب تروجان گفت زیرا برگفته شده از همان واقعه است.

خوشبختانه می‌توان گفت که هرچند واقعه‌ای عظیم در پشت این اسم واقع شده است اما فعالیت آن چندان شبیه ویروس‌ها هولناک نیست زیرا خصلت تکثیر شدن در آن‌ها دیده نشده است و اغلب برای سوءاستفاده برروی یک سیستم و بدون اهداف مشخصی طراحی شده‌اند و به همین خاطر با پخش آن‌ها برروی محیط اینترنت هر کسی می‌تواند هدف آن قرار گیرد و یکی از قربانیان باشد.

تروجان‌ها در بسیاری از موارد از طریق نرم‌افزارهای قفل شکسته و رایگانی که بر بستر وب قرار دارد، خود را منتشر می‌کنند و سیستم رایانه‌یی را مورد بهره‌برداری سوء خود قرار می‌دهند البته یک نکته حائز اهمیت است که فعالیت تروجان‌ها بر اثر کدهای مخرب در دل صفحات وب نیز قابلیت انتشار دارد و به همین خاطر نباید برروی هر لینکی که نگاه را جلب می‌کند کلیک کرد.

در اوایل پدیدار شدن تروجان‌ها در فضای وب، تنها برخی از سازندگان آن‌ها با قرار دادن نامی از خود قصد داشتند که به نوعی خود را مطرح کنند و قابلیت‌های خود را به رخ بکشانند اما هم اکنون بسیاری از نشرهای تروجان‌ها درصدد پی بردن راه‌های سود از قبیل یافتن شماره حساب بانکی افراد و رمز ورود آن‌هاست تا سازندگان آن‌ها بتوانند به راحتی به چنین اطلاعات محرمانه‌ای دست یابند.

وجود برخی نرم‌افزارها و در اختیار قرار دادن برخی کد‌های مخرب به عموم افراد نه تنها نتوانسته دانش نفوذ و هک را بالا ببرد بلکه بسیاری از معضلات نیز از همین جا آغاز می‌شود زیرا تمامی افرادی که تا به حال تنها به عنوان یکی از کاربران ساده رایانه بوده‌اند، حال فکر می‌کنند که یک نفوذگر شده‌اند و بدون اینکه کار خاصی را انجام دهند موجب آزار و اذیت دیگران می‌شوند.

بهترین راهکاری که هم‌اکنون می‌توان برای جلوگیری از ورود تروجان‌ها به سیستم‌ها توصیه کرد، وجود نرم‌افزار ویروس یاب و به‌روزرسانی آن است و باید هوشیار بود که هنگام دانلود و دریافت فایل و نرم‌افزاری از محیط اینترنت حتما برای یک بار هم که شده آن را مورد بررسی چنین نرم‌افزارهایی قرار داد تا متوجه شد که آیا فایل و یا نرم افزار دریافتی پاک است و یا خیر؟

مهمترین توصیه در این راستا این است که نباید هر فایل ضمیمه‌ای را از طریق ای‌میل دریافت کرد زیرا ممکن است که در پس آن افکار و اهداف شومی نهفته باشد و در صورت ضرورت برای دریافت حتما از پاک بودن آن‌ها اطلاعات کسب کرد و در صورت امکان اگر به نرم‌افزار خاصی نیازمند هستیم حتما نسخه اصلی آن را دریافت کنیم تا دچار برخی کدهای مخرب نشویم.

نرم‌افزارهای ویروس‌یاب می‌توانند عامل مهمی در برابر حمله‌های ناگهانی همچون یونانیان باستان به تروا باشد، پس برای اینکه مقلوب این گونه حملات نشوید حتما ویروس‌یابتان را به‌روزرسانی کنید.