همایش و نمایشگاه امضای دیجیتال برگزار شد - اخبار - اخبار

همایش و نمایشگاه امضای دیجیتال برگزار شد

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۷/۳/۴ ۶:۰۹:۵۹ (1169 بار خوانده شده)
دومین همایش و نمایشگاه امضای دیجیتالی در آخرین روز اردیبهشت به کار خود پایان داد.


مطابق گزارش دریافتی،‌ به اعتقاد اغلب شرکت کنندگان، برگزاری دومین دوره این همایش با تغییرات قابل توجهی نسبت به همایش اول روبرو بود که از جمله آنها می‌توان به تعداد زیاد شرکت کنندگان اشاره نمود.

در این همایش یکروزه که نمایندگان بیش از 180 سازمان، موسسه، بانک، بیمه و دانشگاه حضور داشتند موضوعات مختلف مرتبط با امضای دیجیتالی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

محمود زرگر، دبیر شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی کشور و مدیرکل دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته در خصوص گواهی دیجیتالی در کشور ،وضعیت پیشرفت موضوع امضای دیجیتالی در کشور مساعد ارزیابی کرد.
وی همچنین با بی‌تاثیر خواندن تحریم‌ها بر روند گسترش تجارت الکترونیکی کشور از رسانه‌ها و فعالان این عرصه خواست تا از بزرگ‌نمایی تاثیر اقدامات روانی بیگانگان بپرهیزند.

این در حالی است که باقری اصل رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس، تحریم‌ها را مانع فعالیت‌های برون مرزی در حوزه تجارت الکترونیک خوانده و ساده‌انگاری در این باره را جایز ندانست.
وی همچنین قوانین موجود در این حوزه را کافی ندانسته و لزوم بازنگری و تدوین قوانین مرتبط با تجارت الکترونیک را خواستار شد.

وی همچنین به تجربیات بدست آمده از پیاده‌سازی امضای دیجیتالی در سایرکشورها از جمله هندوستان اشاره کرد و افزود وجود دو RootCA در داخل کشور از لحاظ امنیتی جایز نیست چرا که تبادل اطلاعات RootCA ها به صورت OffLine بوده و این می‌تواند تهدیدات امنیتی را به دنبال داشته باشد.

باقری اصل بهترین استراتژی را وجود یک RootCA ملی عنوان کرد که بتواند نیاز کل کشور را تامین نماید.
وی بهره‌گیری سازمان‌ها و شرکت‌ها را از امضای دیجیتالی برای فعالیت‌های درون سازمانی مشروط به بهره‌مندی از نرم‌افزارهای PKI-enabled که قابلیت پشتیبانی از امضای دیجیتالی را داشته باشند دانسته و از شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزارهای سازمانی خواست به مسائل امنیتی توجه بیشتری داشته باشند.

در ادامه سید پاشا ناصرآبادی، رئیس این همایش، کلیه مدیران فناوری اطلاعات را به توجه بیشتر در مقوله امنیت در سیستم‌های اتوماسیون اداری فراخواند و حل مشکلات مربوط به امضای دیجیتالی در کشور را مستلزم آغاز حرکت جدی به سوی بهره‌گیری از امضای دیجیتالی دانست.

وی همچنین با اشاره به طرح ملی سفیران امنیت از برنامه‌ریزی دبیرخانه همایش امنیت دولت الکترونیک در جهت آگاه‌سازی کلیه کاربران سازمان‌ها و شرکت‌ها نسبت به تهدیدات امنیتی خبر داد و افزود: بی‌توجهی به کاربران ساده و عدم آشنایی آنها با تهدیدات امنیتی مشکل بزرگی است که در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده است.

برگزاری سه کارگاه تخصصی در خصوص اتوماسیون اداری امن، PKI&HSM و بهره‌گیری از امضای دیجیتالی در محیط برنامه‌نویسی NET. از دیگر ویژگی‌های این همایش یکروزه بود.

در پایان این همایش از شرکت‌های نرم‌افزاری آی‌کن، ایران رایانه و گام ااکترونیک به پاس تلاش در زمینه تقویت بنیه امنیتی نرم‌افزارهای خود و حرکت در مسیر تولید نرم‌افزار های PKI-Enabled تقدیر شد.