راه‌هاي جديد براي لذت بردن از فايرفاکس - اینترنت - اخبار

راه‌هاي جديد براي لذت بردن از فايرفاکس

دسته : اینترنت در تاريخ ۱۳۹۰/۶/۵ ۳:۳۱:۵۲ (1222 بار خوانده شده)
مرورگر محبوب فايرفاکس ديگر نيازي به معرفي ندارد. يک مرورگر اپن‌سورس که هم کاربران ويندوز به خوبي آن را مي‌شناسند و هم کاربران ديگر سيستم هاي عامل، به ويژه لينوکس، ديگر به آن خوگرفته‌اند. يک مرورگر کامل و با قابليت اعتماد بالا که از يک نقطه قوت بسيار خوب نيز سود مي‌برد: افزونه‌هاي بي‌شمار.

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

(ايسنا)- منطقه مركزي، در وبلاگي آمده است:

از ايميل خود با خبر باشيد (WebMail Notifier): يک افزونه سودمند ديگر که مي‌تواند براي استفاده روزمره بسيار سودمند واقع شود، افزونه خبر رسان ايميل WebMail Notifier است که براي مديريت ايميل در سرويس‌هاي معروفي چون ياهو و جي‌ميل استفاده مي‌شود. پس از نصب اين افزونه، دو آيکون در پنجره مرورگر ايجاد مي‌شوند که وظيفه اطلاع رساني وضعيت اکانت ايميل‌هاي شما را بر عهده خواهند داشت. با کليک راست روي آيکون کوچک پايين و سمت راست فايرفاکس که به شکل پاکت يک نامه است. منويي براي مديريت اين افزونه باز مي‌شود که با انتخاب Options در آن مي‌توانيد پنجره مديريت اکانت‌هاي اين افرونه را باز کنيد.

با وارد کردن اکانت‌هاي خود در اين قسمت، تنظيمات خاص ديگري براي تغيير وجود ندارد و پس از اعمال تغييرات، افزونه به سادگي کار خود را آغاز خواهد کرد. در اين افزونه امکان تعريف اکانت‌هاي Yahoo، Gmail، AOL، Hotmail يا سرويس‌هاي اختصاصي POP3 يا IMAP نيز وجود دارد. در صورتي که ايميل جديدي به شما برسد، علاوه بر اين‌که رنگ آيکون اين افزونه تغيير خواهد کرد، يک پنجره کوچک نيز در پايين مرورگر، وضعيت رسيدن ايميل‌هاي جديد را به همراه تعداد آن‌ها به شما اطلاع خواهد داد. با کليک روي پاکت نامه، اين افزونه سرويس‌هاي ايميلي را که ايميل جديد دارند، در زبانه‌اي جديد باز خواهد کرد تا به مرور محتواي آن و بررسي کردن ايميل خود بپردازيد.

تنبل‌تر شويد (CoolPreviews): حال پس از به زانو در آوردن کل وب در مقابل خود و اعمال تغييرات دلخواه در ظاهر هر سايت ريز يا درشت، نوبت به کمي استراحت مي‌رسد. براي استراحت و کمتر کردن ميزان کليک‌ها و پنجره‌هاي باز شده و زبانه‌ها و حرکت دادن ماوس و قضاياي مربوطه، استفاده از افزونه CoolPreviews را پيشنهاد مي‌کنم. اين افزونه، به سادگي يک مرورگر کوچک در فايرفاکس تعبيه مي‌کند، در اصل از يک المان شيء مرورگر استفاده مي‌كنيد و اين امکان را فراهم مي‌سازد که بدون کليک روي يک لينک خاص و رفتن به پنجره يا زبانه ديگر، محتواي درون لينک مذکور را در يک پنجره کوچک باز شدني در همان صفحه مشاهده کرده و در صورت نياز آن را به يک زبانه جديد منتقل كنيد. با نصب اين افزونه، در کنار تمام لينک‌هاي موجود در صفحات يک آيکون آبي رنگ نمايان مي‌شود که با کليک روي آن، پنجره کوچکي باز شده و محتواي لينک مذکور را نمايش مي‌دهد.

حال با حرکت دادن ماوس روي لينک‌هاي صفحه اصلي يا والد، محتواي لينک‌ها بدون کليک در اين پنجره نمايش داده شده و مي‌توانيد به سادگي محتواي آن‌ها را در يک زبانه و به‌صورت يک‌جا ببينيد. در صورتي که علاقه‌مند باشيد تا محتواي پيش نمايش را دقيق‌تر بررسي کنيد، مي‌توانيد با کليک روي نشان زبانه در اين پنجره کوچک، محتواي نمايش داده شده را در يک زبانه اصلي فايرفاکس باز کرده و مورد استفاده قرار دهيد. همچنين، امکان انتخاب تم براي پنجره پيش نمايش و همچنين بزرگ‌نمايي و کوچک نمايي نيز در آن وجود دارد. تجربه استفاده از چنين افزونه‌اي واقعاً لذت بخش و تا حدود بسيار زيادي تنبل کننده است. کافي است، يک‌بار پس از استفاده طولاني مدت از اين افزونه آن را غير فعال کنيد و ببينيد که احساس مرور وب بدون آن، چقدر ناخوشايند است.

پشتيبان گيري کامل (FEBE): اکنون که به انتهاي اين مقاله نزديک مي‌شويم، بهتر است دو افزونه مناسب را براي پشتيبان‌گيري از تغييراتي که در فايرفاکس ايجاد کرده‌ايد، معرفي كنيم. افزونه FEBE براي پشتيبان‌گيري از همه چيز در فايرفاکس طراحي و عرضه شده است. با استفاده از اين افزونه، مي‌توانيد از تمام افزونه‌هاي نصب شده، تاريخچه مرور وب خود، رمزهاي ذخيره شده در مرورگر، نشان‌هاي ذخيره شده و ديگر تنظيمات آن به‌صورت آفلاين يا آنلاين پشتيبان گرفته تا در مواقع مناسب مورد استفاده قرار گيرند. اين قابليت به خصوص در مواقعي که سيستم عامل کامپيوتر خود را عوض مي‌کنيد بسيار سودمند است و با استفاده از اين افزونه، به راحتي مي‌توانيد فايرفاکس را به حالت سابق خود بازگردانيد. همچنين، مي‌توانيد براي همگام‌سازي فايرفاکس روي دو ماشين نيز از اين افزونه استفاده كنيد. اين افزونه همچنين امکان تنظيم يک برنامه زمان بندي را براي پشتيبان‌گيري در اختيار كاربر مي‌گذارد تا عمليات پشتيبان گيري بتواند به‌صورت خودکار و بدون دخالت شما انجام پذيرد.

پس از دانلود و نصب اين افزونه، بايد تنظيمات مربوط به پشتيبان‌گيري را در آن وارد کرده و سپس اقدام به پشتيبان‌گيري كنيد. با مراجعه به منوي Tools>FEBE و انتخاب گزينه FEBE Options به پنجره تنظيمات اين افزونه هدايت خواهيد شد. در اين پنجره مي‌توانيد نوع پشتيبان‌گيري را از ميان گزينه‌هاي Selective، Full profile، Both و Alternate انتخاب کنيد که هر کدام، به طبع اقدام مخصوص به خود را انجام خواهد داد. انتخاب Selective اين امکان را فراهم مي‌سازد تا از ميان موارد قابل پشتيبان‌گيري از جمله نشان‌ها، تاريخچه، کلمات عبور، کوکي‌ها و... موارد دلخواه خود را انتخاب کنيد. پيشنهاد من در اين زمينه، پشتيبان گيري کامل با استفاده از گزينه Full profile است. پس از تعيين نوع پشتيبان‌گيري، بايد يک پوشه براي ذخيره‌سازي داده‌هاي پشتيبان را روي سيستم خود تعيين کنيد که اين امر در قسمت Directories صورت مي‌پذيرد.

پس از تعيين پوشه ذخيره سازي و پارامترهاي دلخواه، به قسمت schedule رفته و برنامه زمان بندي دلخواه خود را براي انجام پشتيبان‌گيري تعيين كنيد. انتخاب پشتيبان‌گيري روزانه يا هفتگي به همراه تعيين ذخيره حداکثر سه پوشه پشتيبان در مقصد يک تنظيم بهينه براي استفاده روي اين افزونه است. در صورتي که يک اکانت ذخيره سازي روي Cloud در سايت box.net نيز داشته باشيد (نسخه شخصي اين سرويس رايگان است)، مي‌توانيد نام کاربري خود را در قسمت box.net وارد کرده و از FEBE بخواهيد که فايل‌هاي پشتيبان گيري شده را به اين اکانت شما بارگذاري كند. در اين صورت، يک منبع امن و قابل اعتماد براي پشتيبان‌گيري داده‌هاي خود نيز در اختيار خواهيد داشت. استفاده از FEBE را به شما پيشنهاد مي‌کنم.

همگام باشيد (Firefox Sync): افزونه Firefox sync آخرين پيشنهاد من براي استفاده روي مرورگر فايرفاکس است که امکانات بسيار مناسبي را ارائه مي‌دهد. اين افزونه که از طرف موزيلا ارائه شده، امکاناتي مشابه FEBE، اما به‌صورت يک خدمات آنلاين و روي كلاود را فراهم مي‌سازد. مزيت اين سرويس در مقابل FEBE امکان استفاده از پشتيبان‌هاي آن روي نسخه‌هاي موبايل فايرفاکس است که يکپارچه سازي بسيار مناسبي را به ارمغان مي‌آورد. با اين حال، اين افزونه توانايي پشتيبان‌گيري از افزونه‌ها به صورت آفلاين را نداشته و تنها مي‌تواند از تاريخچه، نشان‌ها، کلمات عبور و تنظيمات کلي فايرفاکس پشتيبان تهيه کرده و بدون دخالت کاربر، ديگر دستگاه‌ها يا مرورگر‌هاي وي را با يکديگر همگام سازد. براي استفاده از اين سرويس بايد يک اکانت بسازيد که خود افزونه، با نمايش يک ويزارد مناسب و جمع آوري داده‌هاي مربوطه، اين کار را براي شما تسهيل خواهد كرد. در ادامه و پس از کنترل صحت داده‌هاي وارد شده، فايرفاکس با ارائه يک captcha، انسان بودن شما را کنترل کرده و در پايان، يک کليد منحصر به فرد براي استفاده از همگام سازي در آينده و در ديگر دستگاه‌ها در اختيار شما خواهد گذاشت که بايد در نگه‌داري آن دقت كنيد.

پس از انجام تنظيمات اوليه، اين افزونه به‌صورت خودکار داده‌هاي لازم را به سرور ارسال کرده و ديگر نيازي به دخالت در عملکرد آن وجود ندارد. اکنون مي‌توانيد در مرورگر فايرفاکس موبايل خود، اين افزونه را اضافه کرده و اکانت و کليد انحصاري همگام‌سازي خود را وارد کنيد و از همگام بودن هميشگي مرورگرهاي دسکتاپ و موبايل خود لذت ببريد. همچنين، اگر به هر دليلي مجبور به نصب دوباره فايرفاکس شديد، با استفاده از اين سرويس مي‌توانيد به‌جاي شروع کردن از صفر، مرورگر خود را به وضعيت قبلي خود بازگردانيد. با اين حال، افزونه FEBE به دليل پشتيبان‌گيري از افزونه‌هاي مرورگر، در اين زمينه سودمندتر و استفاده از آن مناسب‌تر است. اما اگر به فکر همگام سازي مرورگر موبايل با دسکتاپ خود هستيد، استفاده از Firefox Sync اجتناب ناپذير است.
برچسب‌ها: لینک   یاهو   فایرفکس   مرورگر موزیلا