تفاوت‌هاي فن‌آوري TN با IPS در مانيتورها - فن آوری اطلاعات - اخبار

تفاوت‌هاي فن‌آوري TN با IPS در مانيتورها

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۹۰/۶/۲۹ ۹:۳۸:۳۸ (1149 بار خوانده شده)
مانيتورهايي که امروزه در بازار مشاهده مي‌کنيد جدا از سيستم نور آن که LED باشد يا فلوروسنت، از فن‌آوري ساخت TN يا IPS بهره مي‌برند.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

(ايسنا)، فن‌آوري TN به سبب هزينه تمام شده اندک آن نسبت به فن‌آوري IPS به‌صورت عمومي در بيش‌تر صفحه نمايش‌ها به کار مي‌رود. در مقابل فن‌آوري IPS به دليل هزينه بالاتر در کاربردهاي حرفه‌يي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. IPSها به دليل داشتن زاويه ديد بالاتر نسبت به TN و همچنين نمايش مقدار رنگ بيش‌تر مورد علاقه گرافيست‌ها هستند.

همين تفاوت رنگ و عدم نمايش تمامي اين چند ميليون رنگ سبب شده است که در گرافيک و صنعت چاپ تصاويري که گرافيست بر روي صفحه نمايش خود مي‌بيند با آن تصويري که در مرحله آخر به چاپ مي‌رسد متفاوت باشد. البته مانيتورهاي قديمي CRT اين مشکل رنگ را نداشتند و تمامي اين چند ميليون رنگ را به خوبي نمايش مي‌دادند اما فرد با کار کردن زياد با اين نمايشگرها بايد با چشمان خود خداحافظي مي کرد.

تنها مزيت نمايشگرهاي TN زمان پاسخگويي نسبتا بالاي آن‌ها است که سبب مي‌شود آن ها را مناسب کاربردهاي بازي کند. پنل‌هاي IPS يا In-Plane Switching توسط هيتاچي معرفي شدند.

اين پنل‌ها دو مشکل اصلي پنل‌هاي TN را مرتفع کردند و آن دو مشکل چيزي نبود جز زاويه ديد و عمق رنگ. همانطور که اکثر شما در مانيتورهاي معمول در بازار مشاهده کرده‌ايد، پنل‌هاي TN از زاويه ديد خوبي بهره نمي‌برند و با حرکت به هر دو سمت مانيتور و بالا و پايين تصاوير تغيير مي‌کند و رنگ‌ها بهم ريخته ديده مي‌شوند.

اما در IPSها برخلاف انواع TN که به صورت موازي در حرکت هستند، مولکول‌هاي کريستال مايع بصورت عمودي جا به جا مي‌شوند که حرکت آن‌ها به اين شکل باعث بيش‌تر شدن زاويه ديد و نمايش بهتر و طبيعي‌تر رنگ‌ها مي‌شود.
برچسب‌ها: مانیتور   پنل   نمایشگرها   ال ای دی