6 نكته برای حفظ امنیت موبایل - اخبار - اخبار

6 نكته برای حفظ امنیت موبایل

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۹۲/۶/۲۱ ۸:۱۰:۴۹ (1012 بار خوانده شده)
اصلا فرقی نمی‌کند که شما کاربر اندروید باید یا iOS. در هر حال موبایلتان محرم بسیاری از اسرار و حامل خصوصی‌ها است. نکات این مقاله کمک شایانی برای بالا بردن امنیت این عضو جدانشدنی به شما ارائه می‌کند.برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

هرچه شما بیشتر از دستگاه موبایل خود استفاده كنید، باید بیشتر نیز راجع به امنیت آن نگران باشید. این مساله به خصوص درصورتی­كه شما از موبایل برای كار خود استفاده نمایید، اهمیت بیشتری پیدا می­كند.

البته به خاطر داشته باشید كه در صورتی­كه موبایل شما با سرور ایمیل محل كار شما پیكربندی شده باشد، احتمالا برخی از نكات امنیتی كه در این مقاله به آن اشاره می­كنیم توسط كارفرمای شما پیاده سازی شده است.

۱- سیستم عاملی انتخاب كنید كه رمزگذاری را پشتیبانی می­نماید و از رمزگذاری آن استفاده كنید.
به گزارش ایتنا از مرکز ماهر، اگر شما واقعا به امنیت دستگاه موبایل خود اهمیت می­دهید، باید از سیستم عامل و دستگاه موبایلی استفاده كنید كه رمزگذاری مبتنی بر سخت افزار را برای حافظه های داخلی و خارجی پشتیبانی می­نماید.

از جمله چنین سیستم عامل­هایی می­توان به Apple iOS و RIM BlackBerry اشاره كرد.
این بدان معناست كه داده های ذخیره شده بر روی موبایل شما در برابر پیشرفته ترین هكرها نیز تا حد خوبی محافظت می­گردد.

بدون رمزگذاری ممكن است فردی بتواند داده های موجود بر روی دستگاه را حتی بدون در اختیار داشتن pin یا كلمه عبور نیز بازیابی نماید.

رمزگذاری كامل دستگاه در دستگاه­های فعلی اندروید محدود است و بین تولید كنندگان مختلف، دارای تفاوت­هایی است. گوشی­های هوشمند تجاری موتورولا قابلیت­های رمزگذاری را بر روی اندروید ۲.۳ و اندروید ۳.x فراهم می آورند.

انتظار می­رود كه در سال جاری شاهد رایانه های لوحی و گوشی­های هوشمند اندروید ۴.x باشیم كه رمزگذاری را پشتیبانی می­نمایند.

۲- یك pin یا كلمه عبور انتخاب كنید.
فعال كردن یك كلمه عبور، pin، كد عبور یا عبارت عبور، نخستین خط دفاعی برای محافظت از محرمانگی و امنیت شماست.

این كار كمك می­كند كه در صورت گم شدن، به سرقت رفتن و یا جا ماندن دستگاه در جایی، از برداشتن آن توسط دیگران و مشاهده و دستكاری در محتویات آن جلوگیری به عمل آید. معمولا در صورتی­كه رمزگذاری بر روی دستگاه فعال باشد، انتخاب كلمه عبور برای آن یك اجبار است.

اگر رمزگذاری توسط سیستم عامل پشتیبانی نشده باشد، شما باید حتما خود را ملزم به تعیین یك كلمه عبور مناسب برای دستگاه خود بدانید.

زیرا اگرچه احتمالا داده های شما توسط افراد خاصی كه كله عبور شما را نیز ندارند قابل بازیابی است، اما حداقل به این شكل این داده ها را در برابر برخی مجرمان محافظت خواهید كرد.

۳- از بین بردن خودكار داده ها را فعال نمایید.
اغلب سیستم عامل­های موبایل، حذف خودكار داده های دستگاه را پس از چند بار تلاش ناموفق برای وارد كردن كلمه عبور، پشتیبانی می­نمایند. این كار در صورتی­كه رمزگذاری توسط دستگاه پشتیبانی نشده باشد، بسیار ارزشمند است، اما برای دستگاه­هایی كه از رمزگذاری بهره می­برند نیز می­تواند مفید باشد.

دادن فرصت نامحدود به دیگران برای حدس زدن كلمه عبور، احتمال كشف آن را بیشتر می­كند.
از بین بردن خودكار داده ها در iOS، Windows Phone ۷ و BlackBerry پشتیبانی می­گردد، اما اندروید برای این كار نیاز به یك برنامه متفرقه دارد.

فقط به خاطر داشته باشید كه حتما از تمامی داده های خود به طور منظم یك نسخه پشتیبان تهیه كنید و از راهكاری برای بازیابی داده های خود در یك دستگاه جدید استفاده نمایید.

۴- ردیابی و مدیریت از راه دور را فعال نمایید.
پیش از اینكه گوشی یا دستگاه موبایل شما گم شده یا به سرقت رود، باید یك راهكار ردیابی و مدیریت از راه دور را برای آن تنظیم نمایید.
اغلب این راهكارها به شما اجازه می­دهند كه موقعیت دستگاه را بر روی یك نقشه مشاهده كنید، هشدارهای صوتی برای كمك به پیدا كردن آن ارسال می­نمایند و با نمایش یك پیغام تصویری به دیگران می­گویند كه چگونه آن را به شما بازگردانند.

این راهكارها همچنین به شما اجازه می­دهند كه از راه دور موبایل خود را قفل كرده و یا داده های آن را پیش از دستیابی دیگران به آن، پاك كنید.

Apple برای iOS ۴.۲ و نسخه های پس از آن یك راهكار رایگان در این مورد ارائه كرده است.
برای نسخه های قدیمی­تر iOS نیز یك سرویس پولی به نام MobileMe توسط این شركت عرضه شده بود.

در مورد اندروید شما باید از یك برنامه متفرقه برای این كار استفاده نمایید. مایكروسافت نیز برای Windows Phone ۷ اقدام به عرضه سرویس رایگان Windows Live for Mobile كرده است. همچنین RIM نیز سرویس رایگان BlackBerry Protect را به این منظور عرضه كرده است.

۵- استفاده از Wi-Fi hotspot ها را محدود نمایید.
زمانی كه شما از Wi-Fi hotspot هایی استفاده می­كنید كه رمزگذاری شده نیستند، تمامی ترافیك اینترنت شما از طریق بی­سیم منتقل شده و به راحتی می­تواند مورد نفوذ قرار گیرد.

مهمترین سایت­ها وسرویس­ها مانند وب سایت­های بانكی، معمولا رمزگذاری (HTTPS/SSL) خود را پیاده سازی می­كنند كه از ترافیك آنها محافظت می­نماید. ولی اغلب ارائه دهندگان سرویس­های ایمیل و بسیاری از سایت­های شبكه های اجتماعی این كار را انجام نمی­دهند. در نتیجه شنود كنندگان احتمالا می­توانند كلمات عبور و ترافیك مربوط به این سایت­ها را جمع آوری نمایند.

نسل سوم، نسل چهارم و اغلب ارتباطات داده ای سلولی دیگر، معمولا توسط بستر ارتباطی رمزگذاری می­شوند.
علاوه بر این، استراق سمع بر روی این نوع از ارتباطات چندان معمول نیست. در نتیجه شما باید تا جایی كه می­توانید سعی كنید از ارتباطات داده ای به جای Wi-Fi hotspot های ناامن استفاده نمایید.

اما در صورتی­كه اصرار به استفاده از Wi-Fi hotspot ها دارید، از آنهایی استفاده كنید كه رمزگذاری و احراز هویت ۸۰۲.۱x را فراهم می آورند.

۶- از یك آنتی ویروس یا برنامه امنیتی استفاده نمایید.
ویروس­ها، بدافزارها و هك بر روی دستگاه­های موبایل كم كم در حال تبدیل شدن به یك مساله بزرگ هستند.

شما باید یك برنامه امنیتی نصب كنید تا بتوانید از آلودگی و نفوذ جلوگیری نمایید. اغلب راهكارهای آنتی ویروس، ویژگی­های دیگری را نیز در اختیار شما قرار می­دهند كه از آن جمله می­توان به حذف داده ها از راه دور، پشتیبان گیری و تعیین موقعیت مكانی دستگاه اشاره كرد.

شركت­های AVG و NetQin برنامه های امنیتی رایگانی را برای اندروید عرضه كرده اند. شركت LookOut نیز برنامه های رایگانی برای اندروید، BlackBerry و Windows Mobile ارائه كرده است.
در میان برخی گزینه های تجاری نیز می­توان به McAfee WebSecure، Kaspersky Mobile Security و Trend Micro Mobile Security اشاره كرد.
برچسب‌ها: امنیت   اندروید   موبایل   آنتی ویروس