تلاش سیسکو برای تسهیل استفاده از ویدئوکنفرانس‌‏های تحت وب - اخبار - اخبار

تلاش سیسکو برای تسهیل استفاده از ویدئوکنفرانس‌‏های تحت وب

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۹۲/۸/۱۴ ۶:۴۲:۱۶ (916 بار خوانده شده)
سیسکو یکی از کدک‌های استاندارد H. ۲۶۴ را به صورت اوپن‌سورس در اینترنت پخش خواهد کرد. این استاندارد در پخش ویدئو کنفرانس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت سیسکو قصد دارد با انتشار رایگان یک نرم‏‌افزار استاندارد به توسعه فناوری ویدئوکنفرانس‌‏های تحت وب کمک کند.


به گزارش ایتنا از همکاران سیستم و به نقل از وب‏‌سایت pcworld، شرکت سیسکو در وبلاگ رسمی خود اعلام کرده است قصد دارد یکی از کدک‏‌های خود را که مبتنی بر استاندارد H. ۲۶۴ است به صورت رایگان و منبع باز در اینترنت پخش کند.

شرکت موزیلا نیز بلافاصله اعلام کرده است این فناوری را به مرورگر فایرفاکس خود خواهد افزود.

H. ۲۶۴ استانداردی برای پخش ویدئو در آنِ واحد (real-time) است که به صورت گسترده مورد استفاده سیسکو و سایر فروشندگان محصولات ویدئوکنفرانس است.

این فناوری در حال حاضر جزء اصلی مرورگر‌ها نیست، چون شرکت‏‌های عرضه‌‏کننده مرورگر برای استفاده از آن می‌‏بایست به شرکت MPEG LA حق امتیاز بپردازند.

شرکت سیسکو نیز می‌‏کوشد این استاندارد را در اختیار مرورگر‌ها قرار دهد و به همین دلیل تصمیم گرفته است از دریافت هزینه‏‌های مربوط به امتیاز این کدک صرف نظر کند.

تا پیش از اینکه مرورگر‌ها از این کدک استفاده نمی‌‏کردند، کاربرانی که قصد استفاده از پلت‏فرم‏‌های ویدئوکنفرانس را داشتند می‌‏بایست نرم‏‌افزار یا پلاگینی را برای جرای ویدئوچت‌ها در مرورگر دانلود می‌‏کردند.

به گفته تحلیل‏گران، کاربران در این روش ناچار بودند تنظیمات امنیتی رایانه خود را تغییر دهند تا از مسدود کردن این نرم‌‏افزار توسط نرم‌‏افزارهای امنیتی جلوگیری کنند و بتوانند نسخه‏‌های به روز آن را نیز دریافت کنند.

شرکت گوگل در حال حاضر از کدک ویدئویی VP۸ برای مرورگر کروم خود استفاده می‌‏کند، اما شرکت‏‌های مایکروسافت، اپل و موزیلا از استفاده از این کدک خودداری می‌‏کنند.

شرکت سیسکو قصد دارد با این اقدام راه پیوستن استاندارد H. ۲۶۴ به فناوری وب ‏‌آرسی‌‏تی WebRTC را که مجموعه‌‏ای از قابلیت‏‌های استاندارد HTML۵ در زمینه مولتی مدیا است، هموار کند. کارگروه مهندسی وب‏‌آرتی‏‌سی هفته آینده در ونکوور در بریتیش کلمبیا قصد دارند برای این مجموعه یک کدک ویدئویی استاندارد تعیین کنند.