نسخه جدید لینوکس Ubuntu منتشر شد: چهار نکته که باید در مورد Ubuntu 14.04 بدانید - اخبار - اخبار

نسخه جدید لینوکس Ubuntu منتشر شد: چهار نکته که باید در مورد Ubuntu 14.04 بدانید

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۹۳/۲/۲۱ ۴:۲۳:۰۹ (1033 بار خوانده شده)
در نهایت نسخه نهایی لینوکس Ubuntu از شرکت Canonical یعنی Ubuntu 14.04 LTS منتشر شد. همانند نسخه های قبلی البته امکانات و ابزار جدید چندان قابل توجهی در این نسخه از Ubuntu نیز دیده نمیشود و Canonical طبق معمول بیش از همه به تغییرات زیربنایی ور آورده است. اما چند نکته جدید در این میان میتوان یافت که اشاره به آنها خالی از لطف نیست...

ه گزارش «تابناک» Ubuntu 14.04 تغییرات بسیاری در زیر پوسته خود دارد و بسیاری از نرم افزارهای پیش نصب در نسخه های جدید خود ارائه شده اند. اما صرف نظر از این موضوع که البته در نسخه های قبلی نیز روال بوده است، چیز چندان جدیدی در نسخه آخر Ubuntu نمیتوان یافت. شاید دلیل این امر این باشد که Canonical بیش از هر چیز توجه خود را معطوف به سیستم عامل موبایل خود کرده است.

اما چند نکته جدید در این نسخه از Ubuntuمیتوان یافت که برخی از آنها مواردی است که کاربران از مدتها پیش منتظر تغییر آنها بوده اند و در نهایت در این نسخه با این تغییرات مواجه شده اند. بگذارید نگاهی به این تغییرات داشته باشیم:

امکان غیر فعال کردن جستجوی یکپارچه در آمازون

اکنون در چند نسخه است که جستجوی یکپارچه آمازون در جستجوی Unity Dash فعال شده است و نتایج یک جستجو از آمازون نیز برای کاربران نمایش داده میشده. به این معنی که هر گاه که کاربر در Unity Dash اقدام به جستجوی یک نرم افزار میکند، این جستجو به سرورهای Ubuntu فرستاده شده و از آنجا به سمت آمازون Forward میشود و نتایج از آمازون نیز نشان داده میشد.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


اما اکنون در آخرین نسخه این امکان قرار داده شده است که کاربران به شکل دلخواه بتواند این جستجوی یکپارچه را غیر فعال کنند. برای اینکار از دو طریق میتوان اقدام کرد. راه آسانتر استفاده از System Settings است. در این تنظیمات به قسمت Security & Privacy رفته و در تب Search گزینه Include online search results را غیر فعال کنید:

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


البته این اقدام منجر به غیر فعال شدن همه جستجو های آنلاین در Unity Dash میشود. برای اینکه تنها جستجوی آمازون را غیر فعال کنید باید بسته نرم افزار Unity-Lens-Shopping را Uninstall کنید. برای اینکار ترمینال را اجرا کرده و دستور زیر را در آن اجرا کنید:

sudo apt-get remove unity-lens-shopping

همچنین میتوانید اقدام به برداشتن آیکون آمازون از Launcher کنید


برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

اکنون میتوانید Global Menu را غیر فعال کنید

موضوع Global Menu موضوعی بود که از بدو تولد Unity به عنوان دسکتاپ اصلی Ubuntu مورد انتقاد زیادی بود و بسیاری از کاربران با آن مشکلات جدی داشتند. اکنون Ubuntu به شما اجازه میدهد که بدن نیاز به حذف بسته های نرم افزاری مربوطه، این منو را غیر فعال کنید و منوی همه پنجره ها را در Title Bar آنها داشته باشید. این موضوع باعث میشود که اگر شما به محیط ویندوز عادت دارید، محیط Unity برای شما آشنا تر باشد.

البته همانند Global Menu منو های اصلی پنجره ها تنها زمانی که شما ماوس را بر روی Title Bar پنجره قرار دهید به نمایش در می آیند و در اغلب اوقات منوها مخفی هستند:


برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


برای غیر فعال کردن Global Menu نیز باید به System Settings مراجعه کنید. در قسمت Appearance از بخش Show the menus for a window گزینه In the menu bar را انتخاب کنید:



برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


Ubuntu One را رها کنید و به فکر یک جایگزین مناسب باشید

احتمالا اگر از نسخه های قبلی Ubuntu استفاده کرده اید اکنون یک حساب کاربری Ubuntu One دارید. Ubuntu One در واقع حساب کاربری خدمات Cloud Storage است که 5 گیگابایت فضای Cloud را به رایگان در اختیار کاربران قرار میداد.

در جایی که گوگل 15 گیگابایت را به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار میدهد و 100 گیگابایت را تنها با حدود 2 دلار به فروش میرساند، قطعا Canonical در این حوزه توان رقابت داشته و در نتیجه اکنون Ubuntu One را رها کرده است. این سرویس قرار است در 1 ژوئن 2014 به کلی تعطیل شود و در نتیجه اگر به Ubuntu One وابسته هستید سریعا جایگزین مورد نظر خود را پیدا کنید. ضمن آنکه نرم افزار Ubuntu One نیز در نسخه 14.04 وجود ندارد.

در این میان شاید بهترین جایگزین برای کاربران Ubuntu خدمات Dropbox باشد. Dropbox به شکل رسمی از لینوکس پشتیبانی میکند و همچنین نرم افزار آن در Software Center موجود میباشد:


برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


قابلیت TRIM اکنون به شکل پیش فرض فعال است

قابلیت TRIM یکی از امکانات اساسی است که کار آن اطمینان حاصل کردن از این امر است که درایو های SSD با تمام ظرفیت و سرعت خود کار میکنند. در نسخه های پیشین برای فعال کردن این قابلیت باید مسیرهای طولانی طی میشد که البته در نسخه جدید این قابلیت به شکل پیش فرض فعال شده است. اکنون کاربرانی که از هارد SSD استفاده میکنند، سرعت قابل توجهی را در Ubuntu 14.04 تجربه خواهند کرد.

البته نکته قابل توجه در این میان این است که این قابلیت به شکل پیش فرض برای درایو های Intel و Samsung فعال است زیرا سایر Firmware های تایید نشده مشکل ساز خواهند بود. در نتیجه اگر Ubuntu تشخیص داد که فعال کردن این قابلیت منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد، بهتر است آن را غیر فعال کنید:


برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


اینها نکاتی است که در اولین نگاه میتوان از نسخه جدید Ubuntu بدست داد. تغییرات دیگری از جمله سوییچ کردن بین کارتهای گرافیکی با تکنولوژی INVIDIA Optimus و همچنین بهبود در استفاده از ذخیره انرژی باتری لپ تاپ از جمله تغییرات مهم دیگر در نسخه جدید است. شما نیز اگر تغییر قابل توجهی را در نسخه جدید Ubuntu تجربه کرده اید آن را با سایر کاربران در میان بگذارید.
برچسب‌ها: کاربر   لینوکس   درایور   کارت گرافیکی