حذف اپلیکیشن‌های آلوده به بدافزار و حاوی تصاویر نامناسب برای کودکان از گوگل‌پلی - امنیت - اخبار

حذف اپلیکیشن‌های آلوده به بدافزار و حاوی تصاویر نامناسب برای کودکان از گوگل‌پلی

دسته : امنیت در تاريخ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ ۶:۳۳:۰۰ (701 بار خوانده شده)
گوگل تعداد زیادی از اپلیکیشن و بازی‌های مخصوص کودکان را تحت تاثیر بدافزاری که به آنها تصاویر غیر اخلاقی نشان می‌داد، از فروشگاه پلی استور خود حذف کرده است.برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

به گزارش ایتنا از ایسنا، پس از آنکه موسسه تحقیقاتی چک پوینت اعلام کرد بدافزاری در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مخصوص کودکان در فروشگاه اینترنتی پلی استور گوگل وجود دارد که می‌تواند به آنها تصاویر غیر اخلاقی نشان دهد، شرکت گوگل بلافاصله پس از بررسی موضوع،۶۰ اپلیکیشن مشکوک و آلوده به این بدافزار را از پلی استور خود حذف کرد.

موسسه تحقیقاتی و تحلیل نرم‌افزار که در زمینه علم و فناوری فعالیت می‌کند، در تشریح این موضوع اعلام کرده بود که بدافزارهای موجود در این اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها قادر بود بر روی تبلت یا گوشی کودکان و نوجوانان بدون اجازه آنها یک اپلیکیشن امنیتی تقلبی نصب کند و در نتیجه به آنها تصاویر غیر اخلاقی که اصلا متناسب با سن آنها نیست، نشان دهد.

این موسسه به تعدادی از اپلیکیشن‌های مشکوک و آلوده به این بدافزار اشاره کرد که می توان از اپلیکیشن‌های کودکانه‌ای همچون "Drawing Lessons Angry Birds"، "Temple Crash Jungle Bandicoot" و "Spinner Fidget Toy" نام برد که به طور کلی هرکدام از حداقل ۳.۵ میلیون بار الی ۷ میلیون بار دانلود شده بودند. که این مساله می‌تواند تهدید بزرگی برای کودکان و نوجوانانی که از این اپلیکیشن‌های آلوده استفاده می‌کردند در سراسر جهان ایجاد کند.

این موسسه همچنین نام این بدافزار را ادالت سواین (AdultSwine ) اعلام کرد. موسسه چک پوینت بلافاصله پس از تشخیص این موضوع، به گوگل اطلاع داده است تا به زودی موضوع را بررسی کرده و در صورت تایید، آنها را از فروشگاه اینترنتی پلی استور خود حذف کند.

دانیل پادون – یکی از پژوهشگران موسسه چک پوینت – در مصاحبه‌ای با CNBC خاطر نشان کرده است :" ما روابط خوب و نزدیکی با غول تکنولوژی گوگل داریم و در صورت هرگونه مشکلی در زمینه امنیت سایبری، بلافاصله متخصصین آنها را از موضوع مطلع می کنیم و گوگل هم در این زمینه بسیار خوب و به موقع عمل می کند".

وی در ادامه افزود:" البته هرچند که گوگل بلافاصله ۶۰ اپلیکیشن آلوده و مشکوک به این بدافزار را از پلی استور حذف کرد، اما از انجایی که کاربران آنها را قبلا دانلود و نصب کرده‌اند، این بدافزار تا مدت های طولانی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد مگر آنکه خود کاربران آن اپلیکیشن را پاک کنند یا آنتی ویروس پیشرفته دستگاه‌های الکترونیکی شان قادر به حذف بدافزار مذکور باشد".

سخنگوی شرکت گوگل در این باره عنوان کرد:" ما اپلیکیشن های آلوده به بدافزار را از پلی استور حذف و حساب های کاربری توسعه دهندگان این اپلیکیشن‌ها و بدافزارها را مسدود کرده ایم و به تمامی کاربرانی که چنین اپلیکیشن هایی را نصب کرده‌اند، هشدار می‌دهیم تا هرچه سریعتر اپلیکیشن و بازی‌های مذکور را از گوشی یا تبلت خود پاک کنند".

وی در آخر از تلاش و تشخیص به موقع پژوهشگران و متخصصان موسسه چک پوینت نیز تشکر کرد و تاکید کرد که گوگل همواره از ارزش های اخلاق مدار خود تبعیت کرده و با هرگونه مساله‌ای که این قوانین و مقررات را زیر پای می گذارد، برخورد جدی خواهد کرد.