تعرفه‌ی GPRS همراه اول کاهش یافت اما... بسته‌های دیتا با سرعت مناسب مبادله می‌شوند؟ - اخبار - اخبار

تعرفه‌ی GPRS همراه اول کاهش یافت اما... بسته‌های دیتا با سرعت مناسب مبادله می‌شوند؟

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۹/۳/۲۲ ۷:۱۶:۲۲ (687 بار خوانده شده)
GPRS یکی از خدمات شبکه‌های GSM است که با بهره‌گیری از آن می‌توان به تبادل بسته‌های دیتا پرداخت و یکی از کاربرد‌های اصلی آن دسترسی به اینترنت و مرور صفحات وب است؛ با استفاده از شبکه مناسب و با داشتن تلفن همراه مناسب می‌توان به صفحات وب رفت و یا اطلاعات تحت وب را دریافت و به سروری اطلاعات ارسال کرد، اما یکی از موضوعات مهم در این زمینه قیمت استفاده از این سرویس است که بارها از سوی رسانه‌ها مطرح شده بود و سرانجام مدیر عامل همراه اول خبر کاهش تعرفه‌های آن را اعلام کرد.



(ایسنا)، قرار شد قیمت GPRS برای مشترکان کاهش یابد به طوری که نرخ استفاده از سرویس در روز به 8 ریال و نرخ استفاده در شب به 2 ریال کاهش داده شود و به‌طور کلی حدود 48 درصد کاهش هزینه قیمت GPRS برای مشترکان همراه اول را شاهد خواهیم بود.

وحید صدوقی - مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران - پیش از این گفته بود: نرخ تعرفه‌های جدید این سرویس را پیشنهاد دادیم و تعرفه‌ها در این زمینه مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.

این گونه سرویس‌ها به‌عنوان سرویس‌های ارزش افزوده محسوب می‌شوند و شاید بسیاری از مشترکان با این سرویس‌ها آشنایی چندانی نداشته باشند که این کار به فرهنگ‌سازی و معرفی کاربردهای این سرویس‌ها نیاز دارد که می‌توان و باید فرهنگ‌سازی مناسب درباره با آشنایی مردم از این سرویس‌ها و کاربردهای متفاوت آن انجام داد.

اما یکی از مزایای استفاده از GPRS سرعت برقراری ارتباط آن است؛ اساساً برای اتصال به اینترنت همان مراحلی طی می‌شود که برای برقراری یک تماس یا فرستادن یک پیامک طی می‌شود، به این دلیل که GPRS در حقیقت پروتکل ارسال و دریافت بسته‌های دیتا را به شبکه GSM اضافه می‌کند.

اما سرعت ارائه شده در شبکه GPRS نیز به پارامترهای متعددی وابسته است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلاس گوشی: گوشی‌ها به 45 کلاس تقسیم می‌شوند که به عنوان یک نمونه گوشی کلاس 10 می‌تواند بین 32 تا 48 کیلوبیت بر ثانیه دریافت کند.

لینک ارتباطی اینترنت کشور هم مهم است؛ تمامی مشکلات درگاه کشوری اینترنت تاثیر مستقیم بر سرعت در اختیار مشترکین دارد و عامل سوم منابع رادیویی است که دو عامل نخست جزو عوامل خارجی این شبکه محسوب می‌شود که شرکت ارتباطات سیار ایران کنترلی برروی آن ندارد و تنها در رابطه با عامل آخر پاسخگو است. اما آیا بسته‌های دیتا با سرعت مناسب مبادله می‌شوند؟

باید گفت به اذعان بسیاری مشترکان سرعت GPRS - اینترنت تلفن همراه - در ساعات مختلف متغیر است و کم یا زیاد می‌شود اما نسبت به گذشته تفاوت محسوسی داشته و رو به بهبود است.

به‌عنوان مثال در ساعت 24 که ترافیک صدا در شبکه کم است، شانس این که سرعت مشترک برای استفاده از این سرویس بالا باشد، زیاد است و در ایام تعطیلات هم همین طور، یعنی هر زمانی که شبکه صدا و مکالمه فضا را خالی کند، شبکه GPRS با سرعتی بالاتر به استفاده‌کنندگان سرویس می‌دهد.

مجید مختارنیا - مدیر کل بهینه‌سازی شرکت ارتباطات سیار ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این باره گفته بود: اولویت ما در شبکه با صدا اسـت، یعنی ما اولویت را همیشه به صدا اختصاص دادیم زیرا به‌عنوان سرویس پایه ما محسوب می‌شود اما وقتی ترافیک صدا و مکالمه کاهش یابد، سرعت GPRS تا 240 کیلوبیت بر ثانیه نیز افزایش می‌یابد و این سرعت را زمانی شاهدیم که صدا دچار انسداد ترافیکی نشده است.

به گفته مسوولان در شرایط ترافیکی پر ازدحام، تا 120 کیلو می‌توان سرعت را بین مشترکان، به اشتراک گذاشت که به لحاظ فنی دو slot زمانی برای هر سایت BTS تلفن همراه را برای سرویس GPRS در کل شبکه به‌صورت اختصاصی در نظر گرفته‌ شده است. شبکه‌های GSM و GPRS هر دو امکان دادن هشت انشعاب داده‌یی در هر لحظه از زمان را دارا هستند که به هر یک از آن‌ها در اصطلاحات فنی یک Time slot گفته می‌شود.

اما مختاریان درباره‌ سیم‌کارت‌های قدیمی همراه اول که امکان استفاده از سرویس‌های ارزش افزوده MMS و GPRS در آن‌ها وجود ندارد خاطرنشان کرده بود: مشترکان سیم‌کارت‌های قدیمی همراه اول که در شبکه‌ سرویس‌دهی نمی‌کنند می‌توانند با مراجعه به دفاتر هشت‌گانه دولتی امور مشترکان به صورت رایگان سیم‌کارت‌هایشان را تعویض کنند.

منبع: ایسنا