معضلی به نام آگهی افزار - امنیت - اخبار

معضلی به نام آگهی افزار

دسته : امنیت در تاريخ ۱۳۸۷/۱/۱۷ ۷:۵۲:۱۰ (1604 بار خوانده شده)
PandaLabs، لابراتوارهای کشف و پاکسازی تهدیدهای امنیتی، طی یک گزارش تحلیلی، وضعیت امنیت اطلاعات رایانه ای در سه ماه نخست سال جاری میلادی را تشریح کرد.

‌آگهی افزارها با اختصاص بیش از 28.5 درصد از کل کدهای مخرب کشف شده به خود، شایع ترین علت ناامنی در رایانه های خانگی و شبکه های محلی بوده اند.

آگهی افزار، Adware، برنامه ای ست که برای نمایش پیغام ها و تصاویر ناخواسته با اهداف تجاری و تبلیغاتی طراحی و در شبکه وب منتشر می شود. هر چند در نفوذ و آلودگی های ناشی از این نوع بدافزار خطر واقعی وجود ندارد، اما برخی از انواع آن قادر هستند تا عملکردهای عادی رایانه ها را با اختلال و کندی مواجه نموده و حتی روی فعالیت برنامه های امنیتی تأثیر بگذارند.

طبق بررسی های موجود، تروژان ها نیز با تشکیل حداقل 25 درصد از کل بدافزارهای کشف شده در سه ماه نخست سال 2008 و پس از آن کرم های رایانه ای باتشکیل 10 درصد از این میزان، عنوان های بعدی مهمترین تهدیدات رایانه ای را بدست آورده اند.

تروژان ها برای نفوذهای نامحسوس، ایجاد آسیب پذیری و اجرای حملات کوبنده به کار می روند. این درحالیست که کرم ها بیشتر به منظور انتشار سریع و افزایش فوری وسعت تخریب مورد استفاده قرار می گیرند.

بنا بر اعلام پاندا، میزان انتشار آگهی افزارها، تروژان ها و کرم های رایانه ای در دوره مشابه سال قبل به ترتیب 20.5 ، 62 و 9 درصد بوده است که با توجه به شرایط فعلی، تغییرات مشهودی در جهت گیری خرابکاران و نیز فن آوری تولید و انتشار کدهای مخرب ملاحظه می شود.