رايانه‌تان را آنلاين اسكن كنيد؛ معرفي سايت‌هاي ويروس‌ياب براي پاك‌سازي رايانه - اخبار - اخبار

رايانه‌تان را آنلاين اسكن كنيد؛ معرفي سايت‌هاي ويروس‌ياب براي پاك‌سازي رايانه

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۹۰/۶/۵ ۷:۰۷:۴۳ (1341 بار خوانده شده)
وجود برخي سايت‌هاي اينترنتي در حوزه امنيت و اسكن رايانه‌ها و فايل‌ها به صورت آنلاين، دست كاربران رايانه‌يي را براي آسودگي خاطر در برابر ويروس‌ها باز گذاشته است.

(ايسنا)، حملات سايبري متعددي كه در فضاي وب به وقوع مي‌پيوندد باعث بروز نگراني بسياري براي برخي كاربراني كه داراي حساسيت‌هاي خاصي در دفاع از حريم شخصي خود هستند، شده است.

اين قضيه زماني جالب مي‌شود كه اين ترس و وحشت‌ها در مواردي به دليل دوري از سيستم‌هاي ايمن‌كننده و تأمين كننده امنيت به مخاطره براي كاربران تبديل مي‌شود تا جاييكه يك لحظه حاضر نيستند به ريسك دست زده و حتي در انتقال فايلي ساده و كوچك از سيستمي ديگر به سيستم خود اقدام كنند، چه برسد به اينكه به تبادلات مالي و يا تراكنش‌هاي سنگين اقدام كنند.

اين چهره دلهره‌آور كه روزانه نيز به واسطه بسياري از هكرها و نفوذگران اينترنتي تشديد مي‌شود، زمينه را براي سود بسياري از افراد با استعداد باز گذاشته و فرصت ابداعات را فراهم آورده تا جاييكه عده‌اي براي حراست از حق و حريم افراد به پاكسازي رايانه آن‌ها و فايل‌هاي مشكوك و پيشنهادي آن‌ها برروي فضاي وب دست زدند و با اين كار نام و آوازه‌اي را براي شركت مورد نظر در حوزه ضد ويروس‌ها به ارمغان آورده‌اند.

با وجود چنين اقدامي ديگر وجود يك آنتي ويروس قدرتمند به روزرساني شده چندان ضرورتي ندارد؛ چراكه اكثر سايت‌هاي اسكن رايانه تحت وب فايل‌ها و بانك‌هاي اطلاعاتي به روز شده‌اي دارند و در برابر كوچك‌ترين تهديدات قادر به واكنش نشان دادن از خود هستند.

شيوه عملكرد برخي از اين سايت‌ها تشخيص جرم و نفوذ در رايانه‌هاست كه در صورت عدم آلودگي به معناي پاكي است در حاليكه برخي ديگر امكان آپلود را به كاربران خود مي‌دهند تا از پاك بودن يك فايل دلخواه آسوده خاطر باشند.

BitDefender QuickScan از جمله سايت‌هايي است كه به اسكن رايانه به صورت آنلاين مي‌پردازد، هم‌چنين Panda ActiveScan،TrendMicro Housecall،TrendMicro Housecall،F-Secure Online Scanner نيز از جمله ديگر سايت‌هايي هستند كه به صورت آنلاين به اسكن رايانه پرداخته و كاربران را از وجود ويروس، تروجان و ورم‌ها مطلع مي‌سازند.

VirScan و VirusTotal و Jotti از سايت‌هايي به شمار مي‌روند كه قابليت آپلود فايل و بررسي پاكي آن را به صورت آنلاين براي كاربران فراهم مي‌آورند تا پس از اين به راحتي بتوانند دانلود انجام دهند و يا فايلي را از روي يك سيستم ديگر كه چندان به عملكرد آن واقف نيستند، بر روي سيستم خود قرار دهند.

اكثر اين دسته از سايت‌ها ليستي از آنتي ويروس‌هايي كه توسط آن‌ها پشتيباني مي‌شوند را به معرض نمايش براي كاربران مي‌گذارند تا آن‌ها نيز نسبت به عملكرد و الگوريتم‌هاي اجرايي آن‌ها آشنا باشند و به همان نسبت كه الگوريت‌ها دقيق‌تر به بررسي فايل و محتوا بپردازند و حجم فايل نيز بزرگ‌تر شود، زمان بررسي نيز بيش‌تر به درازا مي‌انجامد، اين در حاليست كه اسكن رايانه توسط سايت‌هاي آنلاين علاوه بر اين زمان نياز به بارگذاري اوليه‌اي نيز دارد تا نرم‌افزار آنتي‌ويروس لود شود و دسترسي بر رايانه مقدور شود.

در ليست معرفي‌نامه عملكرد اين سايت‌ها و نرم‌افزارهايي كه بر بستر آن‌ها قرار دارد؛ مشخصات ريز برخي آنتي ويروس‌ها همچون كشور سازنده و آخرين زمان به روزرساني نيز وجود دارد كه در پايان بررسي به دامنه اين ليست افزوده مي‌شود و اطلاعاتي از فايل اسكن شده و خصوصيات آن، حجم و در صورت وجود اطلاعات ويروس قرار گرفته شده برروي آن به معرض نمايش درمي‌آيد.

هرچند اين روش‌ شناسايي ويروس‌ها در دراز مدت چندان كارا نيست و الگوريتم‌هاي آن‌ها ديرتر از خود نسخه‌هاي اصلي و نرم‌افزارهاي آنتي ويروس‌ها دچار تغيير مي‌شود اما براي استفاده‌هاي كوتاه، آني و كوتاه مدت و در زمان‌هايي كه دسترسي به آنتي ويروس خاصي نيست، جوابگو خواهد بود.